Zašto bi trebalo da gubimo masnoću, a ne kilograme

Postoje mnogo bolji načini da pratimo naše napredovanje po pitanju kondicije i zdravlja, a da to ne bude merenje kilograma, ili još gore, opsednutost brojkama na vagi. Oskarovka Kate Winslet, koja je poznata kako po svom glumačkom umeću, tako i po ženstvenim oblinama koje sa ponosom nosi, kaže da se nije merila sigurno dvanaest godina. I sve je više nutricionista, lekara i fitnes trenera koji smatraju da treba u potpunosti da zaboravimo na vagu za merenje.

Višak kilograma, a naročito masnih naslaga, nije samo pitanje izgleda i estetike, već je ozbiljno pitanje zdravlja. Stoga ukoliko vodite računa o svom zdravlju, trebalo bi da poradite na tome da dobijete na mišićnoj masi, a izgubite masne naslage. Mišići su tri puta gušći po svojoj strukturi od masnih ćelija, i samim tim su teži od masti, ali isto tako kilogram masnih naslaga zauzima više prostora, do 19% više nego kilogram mišića. Zato može da se desi da dve osobe sa istom težinom izgledaju različito. Dok je jedna vitka, zategnuta i oblikovana, druga je krupnija, sa opuštenim mišićima i masnim naslagama. Prva osoba ima više mišićne mase, a druga više masnih naslaga.

Paradoks je da smo mi gotovo opsednuti kilogramima i vagom za merenje, a upravo je vaga za merenje najmanje efikasna alatka koja će nam ukazati kako napredujemo kada govorimo o gubljenju naslaga masti. Zato se preporučuje da se ne merite na vagi i obraćate pažnju na kilograme, već da uzmete krojački metar u ruke i da merite svoje dimenzije.
Svako može da počne da gladuje i na taj način izgubi na težini, ali sa takozvanim instant, brzim dijetama, ne gubi se masnoća, već su izgubljeni kilogrami zapravo voda i mišići. Zato umesto da se opterećujete brojkom na vagi, trebalo bi da se fokusirate na izgradnju mišića i njihovu snagu. Cilj treba da vam bude sve bolja kondicija i povećani broj serija vežbi, kao i sve veća opterećenja u vežbama snage. Zato se fokusirajte na sledeća tri faktora:
  • Dimenzije tela i njegove mere
  • % masnih naslaga u telu
  •  Učinak (broj serija, težina tegova) u vežbanju

Uz adekvatnu iskranu bogatu dobrim masnoćama, proteinima i ugljenim hidratima sa niskim glikemičkim indeksom bićete u mogućnosti da održavate formu i da ne dobijate na novim masnim naslagama. Zato kada krenete sa vežbanjem gledajte da izgubite masnoću i da je nadomestite novom mišićnom masom, čime ćete promeniti izgled svog tela, koje će postati čvršće i zategnutije.

Najbolja strategija koja će vas motivisati jesu fotografije pre i posle. Prva fotografija treba da bude pre početka, a zatim se fotografišite jednom tokom svake nedelje vežbanja. Tako ćete pratiti svoj napredak, ali i transformaciju svog izgleda. Jedan od razloga zašto se ne treba stalno meriti, niti oslanjati samo na ono što vaga kaže, jeste i što će telesna težina prirodno da varira gore dole tokom dana, u zavisnosti od više faktora, a najčešći je zadržavanje vode u telu. Priznaćete to je ozbiljno demorališući faktor osobi koja je krenula sa ciljem da izgubi na težini, a vežba naporno, pridržava se zdravog režima ishrane i opet dobije kilogram više. Kod žena i menstrualni ciklus utiče na povećanje težine.

Ali ono što je najbitnije jeste da vežbanje ne treba da se dovodi u vezu samo sa gubljenjem masnih naslaga, već ono ima mnogo pozitivnih strana, koje su mnogo više od fizičkog izgleda. Ukoliko ste fit i zdravi imate mnogo veće šanse da živite duže, krvni pritisak će vam biti u normali, vežbanjem ćete povećati gustinu kostiju, koja se sa godinama smanjuje, naročito kod žena posle menopauze. Vežbanje pozitivno utiče na raspoloženje, samopouzdanje, na kvalitetan san, smanjenje apetita i smanjenje stresa. Vrlo dobri razlozi, složićete se.

Meriti se na vagi sa vremena na vreme nije loša stvar, ali ne češće od jednom nedeljno, najbolje ujutru, posle obavljene higijene. Ali ne budite opsednuti vagom i gubitkom kilograma. Gubljenje masnih naslaga i poboljšano zdravlje su mnogo bitniji ciljevi. Zato pitanje ne treba da bude kako izgubiti kilograme, već kako izgubiti centimetre.

Tabelu za merenje obima tela preuzmite ovde. Uputstvo kako da pravilno izmerite obim tela pročitajte ovde.

Oznake: , ,
Prethodni tekst Sledeći tekst
0 podela