Da li znate koji je najbolji položaj za spavanje?

Položaj u kome spavate može da ima izuzetno veliki uticaj ne samo na vaš san, već i na vaše celokupno zdravlje. Nepravilan položaj tela prilikom spavanja može da izazove bolove u leđima i vratu, umor, apneju u snu, grčeve u mišićima, poremećaj cirkulacije, glavobolje, gorušicu, probleme sa stomakom, pa čak i prevremene bore.

Zato se verovatno sa razlogom pitate koji je položaj tela tokom spavanja najpravilniji.

  1. Položaj fetusa

Najveći broj odraslih, njih 41% bira ovu poziciju. U ovoj pozi telom ležite na boku, torzo je savijen ka kolenima, koja su i sama savijena. Položaj fetusa naročito odgovara trudnicama, pogovoto ako je spavanje na levoj strani tela. To je zato se na ovaj način poboljšava cirkulaciju u vašem, kao i telu fetusa, a istovremeno se sprečava pritiskanje materice o jetru, koja se nalazi sa desne strane tela. Ova poza je takođe dobra za osobe koji imaju problem sa hrkanjem. Međutim ukoliko spavate veoma zgrčeni i to duži vremenski period, može da dođe do otežanog disanja u dijafragmi, zbog njenog presavijenog položaja. Isto tako ukoliko imate problem sa bolnim zglobovima i leđima, ovaj položaj može samo da izazove još dodatne jutarnje bolove i ukočenost. Kako ne bi došlo do ovih situacija ispravite telo koliko možete, ne uvlačite bradu duboko u grudi i ne savijate kolena visoko. Isto tako, kako biste smanjili opterećenje na vaše kukove, možete da postavite tanji jastuk između kolena.

  1. Na boku

Ovaj položaj, gdje su torzo i noge relativno ravne i ispružene, budući da je kičma izdužena i ispravljena, preventivno deluje protiv bolova u leđima i vratu. Isto tako nekim osobama spavanje u ovom položaju može da izazove gorušicu, jer su mišići jednjaka, koji sprečavaju vraćanje zeludačne kiseline, opušteni ako spavate na desnom boku, dok spavanje na levom onemogućava vraćanje kiseline. Pored toga, manja je verovatnoća da ćete hrkati u ovom položaju, jer su disajni putevi otvoreni. Zato je spavanje na boku i najbolji izbor za osobe sa apnejom, koja predstavlja kratkotrajni prekid disanja tokom sna. Nije loše da, ukoliko praktikujete ovaj položaj, koristite debeli jastuk, koji će dati čvrstu potporu vašoj glavi, dok ćete tanji jastuk postaviti između kolena, kako biste dali dodatnu potporu donjoj kičmi i odmorili kukove.

  1. Na stomaku

Iako ćete u ovom položaju manje hrkati, po svemu sudeći ovo je jedina dobra stvar za vas. Spavanje na stomaku, oko 7% odraslih ovako spava, je najlošiji položaj tela tokom spavanja. Vratni deo kičme vam je iskrivljen u stranu u odnosu na ostatak kičmenog stuba, tako da je velika verovatnoća da će te u jednom trenutku početi da osećate neprijatan bol usled ovakvog vida spavanja. Osim toga, ovakvog položajem stavljate pritisak na mišiće i zglobove, što može da dovede do ukočenosti, trnjenja, bolova i nadraživanja nerava. Najbolje je da pokušate da promenite naviku i počnete da spavate u drugom položaju. Ali ako ne možete drugačije, već da spavate na stomaku, pokušajte da licem ležite prema dole, sa čelom oslonjenim na tanak jastuk, kako biste mogli da dišete i izbegnete okretanje glave u stranu.

  1. Na leđima

Iako ovo nije najpopularniji položaj – samo 8% ljudi spava na leđima – ovo je ujedno i najbolji položaj za spavanje. Daleko najzdravije za većinu ljudi, spavanje na leđima omogućava da se glava, vrat i kičmeni stub odmaraju u neutralnom položaju. To znači da ne postoji dodatni pritisak na ova područja, tako da je manja verovatnoća da ćete osetiti bol u ovim delovima tela. Spavanje kada ste okrenuti ka plafonu je idealno i kao preventiva od vraćanja želudačne kiseline u jednjak, takozvanog gastroezofagealnog refluksa. Samo se postarajte da koristite jastuk koji dovoljno podiže i podržava glavu, jer želite da vaš želudac bude u nižem nivou od  jednjaka kako biste sprečili vraćanje hrane ili kiseline. Tokom ovakvom spavanja može da se desi da jezik blokira dušnik, što može da bude opasno za osobe koje pate od apneje u snu, pa se zato njima ne preporučuje ovaj položaj. Isto tako, spavanje na leđima kod osoba koje hrču samo pojavača ovaj sindrom i čini ga ozbiljnim.

Ukoliko vam je pozicija u kojoj spavate neudobna, češće ćete se okretati i prevrtati tokom spavanja, remeteći san. Velika je i verovatnoća da ćete se buditi ukočeni i umorni. Zato ukoliko želite da usvojite novu naviku i promenite položaj spavanja, preporučuje se da stavite veće jastuke sa obe strane tela i jedan tanji ispod kolena. Na ovaj način ćete sprečiti sebe da se mnogo pomerate i okrećete tokom sna.

Oznake: , , , , , , ,
Prethodni tekst
0 podela