Svakodnevna šetnja – zdrav život

Fizička aktivnost je neprocenjivo važna za održavanje dobrog zdravlja, a pešačenje je jedna od najjednostavnijih i elementarnih aktivnosti. Lako ju je uklopiti u svakodnevni raspored, prirodna je čoveku i retko ko će imati izgovor da ne poveća dnevni broj svojih koraka.

Pre nekoliko godina pešačenje je bila naročito aktuelna tema. U svim medijima su nas podsećali, edukovali i ohrabrivali da nabavimo pedometar i pređemo 10 000 koraka dnevno. Po svemu sudeći, ako smo se i pokrenuli, nismo ostali dosledni, a broj pređenih koraka koje napravimo u toku dana se smanjio za 25 % u odnosu na korake koje su dnevno pravili naši roditelji. Statistike kažu da dve trećine odraslih nije dovoljno fizički aktivno u toku dana, a sedentarni način života, koji jeste komforniji i od nas iziskuje mnogo manje napora, predstavlja ozbiljan rizik po zdravlje i već sada je opterećenje za zdravstveni sistem.

Na svom TED predavanju, autorka i uspešna poslovna žena, Nilofer Merchant je izjavila da su naše sedentarne navike „pušenje nove generacije“. Osoba savremenog doba provede dnevno oko 9,3 sata sedeći, što je više i od vremena koje provede spavajući, a to je proseku 7,7 sati. Sedenje je u direktnoj vezi sa povećanom težinom, kardiovaskularnim oboljenjima, dijabetesom tipa 2, a čak se i rak debelog creva i dojke dovode u vezu sa neadekvatnim životnim stilom, odnosno manjkom  fizičke aktivnosti. Ako i idete redovno u teretanu to neće biti dovoljno da anulirate negativne efekte devetočasovnog sedenja. Pešačenje treba da postane sastavni deo normalnog života, vaša svakodnevna rutina.

Merchant zato predlaže da ukoliko treba da obavite sastanak, obavite ga stojeći. Ne samo što je ovo zdravije, nego zato što razmišljanje na nogama podstiče produktivnost i efikasnost. Ukoliko ste gledali seriju The Crown, verovatno se sećate da je kraljica imala nedeljni sastanak sa premijerom kome nije bilo dozvoljeno da sedi, već je stajao, dok je kraljica sedela. Kako je mladu kraljicu Elizabetu II Čerčil obavestio, taj običaj je uvela kraljica Viktorija, kako bi sastanci kraće trajali i bili efikasniji. Pojedinim znamenitim pojedincima iz prošlosti bi se ova praksa veoma svidela, jer je na primer Aristotel voleo da hoda i priča, te je tako imao običaj da šeta atinskim Liceumom i drži predavanje svojim pratiocima. Sigmund Frojd i Čarls Dikens su isto tako bili poznati po tome što su voleli da rade u pokretu.

U poslednje vreme se u zapadnim zemljama kao prednost kod prodaje nekretnina ističe i „walkability rejting“ — koliko je kuća na prodaju pešice udaljena od najbližeg supermarketa, škole, obdaništa, tržnog centra, pošte i sličnog. Ljudi koji žive u delovima grada gde je sve blizu i oni koji više pešače su u proseku 2.7 – 4.5 kg lakši nego oni koji za sve koriste kola.

Ukoliko se odlučite da u toku dana napravite više koraka, to može da bude novo, zanimljivo i drugačije iskustvo. Uvek možete stari kraj, u kome živite, da doživite na nov način, tako što ćete promeniti rutu kojom se vraćate kući, tako što ćete sići autobusku stanicu ranije. Isto tako možete svako veče da se otisnete u kraću šetnju oko bloka, bilo sami, sa ljubimcem ili prijateljem za šetnju. Ukoliko ste sami, otvorite svoje oči i uši, naoštrite čula i iskoristite situaciju da vežbate mindfulness, da svet oko sebe primećujete do sitnica, bez daljeg udubljivanja, samo primećujete i upijajte nova isksutva.

Na Zapadu već izvesno vreme postoji praksa „šetaj i pričaj“ terapije, gde se terapeut i klijent, umesto u zatvorenom prostoru ordinacije, nalaze u parku i u opuštenijoj i prirodnijoj sredini pričaju. Klijenti su obično zaintrigirani ovom idejom i pozitivno reaguju na nju. Često se dešava da osoba postane stegnuta ili anksiozna kada treba da priča o neprijatnim temama i to licem u lice sa terapeutom, a ispostavilo se da je to mnogo lakše kada je u pokretu i dok je vizuelna pažnja usmerena na prirodu oko nje.

Ukoliko želite društvo za šetnju istražite na internetu da li postoje u vašoj blizini besplatne i organizovane pešačke ture kojima možete da se pridružite. Nekada su to grupe za šetnju, a nekada su organizovane ture razgledanja, sa osvrtom na istoriju, arhitekturu, kulturnu i prirodnu baštinu. Izazov nije započeti, već izdržati, ali gde ima volje, tu ima i načina. Planirajte svoje fizičke aktivnosti, koristite pedometar, aplikacije na telefonima i pronađite svog partnera za šetnju.

 

Oznake: , , , , ,
Prethodni tekst Sledeći tekst
0 podela