Obnovljiva emotivna, fizička i umna energija našeg tela — 4. deo

Umna energija

Ovaj tip energije koristimo kada upošljavamo naš intelekt da rešava male i velike probleme.

Šta crpi umnu energiju?

Aktivnosti kao što su pisanje izveštaja, analiziranje finansijskih rezultata, čitanje kompleksnog i stručnog materijala, brejnstorming na sastancima i slično. Ali iznenadićete se da čak i jednostavna radnja, kao što je biranje jela na podugačkom meniju sa velikim izborom, ima svoju cenu, jer svaka odluka koju donesete zahteva mentalni napor. Mentalni napori troše glukozu i kiseonik velikom brzinom. Zato se dešava da ukoliko u toku dana morate da donesete više odluka, kako dan odmiče vama će sve teže i napornije biti, a prekovremeni rad noću ili vikendima je brz recept za iscpljenost. Znate da je Steve Jobs uvek nosio crnu rolku i farmerke, a isti princip radne uniforme koja se sastoji od sive majce i farmerki je prihvatio i Mark Zuckerberg iz Facebooka. Ovaj princip su prihvatili i mnogi poslovni ljudi, sa namerom da ne troše ni vreme ni mentalnu energiju na nebitne stvari, kao što je biranje odeće, kada ih u toku dana čekaju mnogo važnije odluke.

Brzo rešenje

Ustanite od svog radnog stola i deset puta skačite u vis sa istovremeno raširenim rukama i nogama, savetuje doktor Pamela Peeke, profesor na Univerzitetu Maryland i autorka knjige Body for Life for Women. Na ovaj način čete pokrenuti cirkulaciju u telu, uključujući i vaš mozak, što će vas razbuditi. Druga opcija je da uradite nešto lepo za kolegu. Studija koju su radili zajedno  Univerzitet State Portland i Univerzitet Michigan je pokazala da ovakve pozitivne akcije utiču na povećavanje životne snage i aglinosti na poslu.

Kako da obnovite vaše rezerve?

Napravite plan da se u redovnim intervalima tokom dana isključite iz svog posla. Na primer pravite pauzu na svakih 90 minuta. Ukoliko ste u mogućnosti nemojte proveravati poslovni mejl van radnog vremena. Naši mentalni resursi, kojim rešavamo radne zadatke, se istroše tokom radnog dana, tako da treba pametno da koristimo vreme van posla kako bi energiju obnovili. Cilj treba da nam bude da ne razmišljamo o poslu kada nismo na njemu i da slobodno vreme ispunimo laganim i manje zahtevnim umnim aktivnostima, kao što su čitanje, druženje i vežbanje. Sve ove aktivnosti pozitivno utiču na naše raspoloženje i životnu snagu. Postoji još jedan trik: počnite da učite nešto novo, da usvajate neku novu veštinu. Istraživanja su pokazala da je za oporavak od zahtevnih radnih obaveza bitno da nastavimo sa procesom učenja, jer nas ono čini angažovanim. Kada govorimo o učenju tu spadaju različite lagane veštine kao što je pravljenje odličnih fotografija putem telefona ili online kurs azijske kuhinje. Svako od nas ima različita interesovanja, pa neka vas onov vodi u vašem izboru.

Kako da se dovoljno naspavate?

Kada ste budni, vaš mentalni i fizički sistem se troše, a kada spavate, oni se obnavljaju.  Michael Garnder, vanredni profesor psihijatrije na Univerzitetu Arizona kaže da ukoliko nemate dovoljno vremena za održavanje sistema u toku noći, nećete imati dovoljno energije za optimalno funkcionisanje u toku dana. Za okrepljujući san je ključno da se budimo u isto vreme svaki dan i da se odmah po buđenju izložimo suncu, odnosno svetlu. Naše telo mora da zna da je dan, kako bi naštelovalo svoj unutrašnji sat, a ne postoji jači signal za to od plavog dela spektra sunčevih zraka.

Ranoranioci, koji su energičniji ujutru, zavise od režima svetlo-tama, dok noćne ptice, kojima više odgovara da su budne do kasno, treba da se potrude da sebi obezbede dovoljno sati kvalitetnog sna i da po buđenju podignu roletne koje će ih dodatno razbuditi. I jedni i drugi treba da posle 9 časova uveče izbegavaju plavo svetlo sa ekrana kompjutera i telefona. U ovome će vam pomoći različiti filteri, aplikacije i stakla na naočarima koje će blokirati plavo svetlo.

Oznake: , , , , , , , ,
Prethodni tekst Sledeći tekst
0 podela