Neprijatelji blistavog osmeha

Statistika kaže da 91% odraslih, doba od 20 do 64 godina, ima karijes. Pored neodgovarajuće oralne higijene i određena hrana koju jedemo utiče na zdravlje naših zuba. Ovo su neki očekivani, ali neki i neočekivani neprijatelji zdravih zuba i blistavog osmeha.

  • Šećer

Bombone svih oblika i ukusa, uključujući i one za grlo. Za razliku od čokolade, koja se brzo topi u našim ustima, črvste bombone se tope polako, pružajući bakterijama u našim ustima duže vreme da se gozbe. Bakterije, dok jedu sećer iz bombona, proizvode kiseline koje slabe zubnu gleđ. Bombone kiselih ukusa sadrže različite kiseline koje su naročito štetne za zube. Pored toga što su kisele, ove bombone su obično i mekane, pa se lepe za zube i na njima duže zadržavaju. Ukoliko se uželite slatkog ukusa, uzmite kockicu čokolade, a zatim odmah operite zube.

Gazirani sokovi omogućavaju zubnom plaku da stvara više kiseline koja će napadati zubnu gleđ. Tako da ako često pijete gazirana pića vi zalivate vaše zube kiselinama. Pored svega, gazirano suši vaša usta, pa će u njima biti manje pljuvačke, a pljuvačka je veoma bitna za higijenu zuba. I na kraju, tamna gazirana pića mogu da izazovu pojavu mrlja i požutele zube. Zato odmah nakon konzumacije gaziranih sokova zube treba oprati. A najzdravije je gazirane sokove izbegavati.

Suvo voće se nekada smatralo za zdravu užinu, jer je u pitanju prirodna hrana. Ali suvo grožđe i ostalo dehidrirano voće sadrži sećer u velikim, koncentrisanim količinama. A šećer se lepi u udubljenjima zuba. Zato je mnogo bolje i zdravije jesti sveže jabuke i šargarepe, kao i drugo voće i povrće. Hrskave namirnice, koje su bogate vodom, pomažu da se očiste zubne površine tokom žvakanja.

  • Lepljiva hrana

Peciva hleb, kifle, slane grickalice, muzli, sušene žitarice, grisine, krekeri, čipsevi, sadrže skrob koji se pretvara u šećer i često formira lepljivu pastu koja može da ostane na vašim zubima satima, ukoliko je ne uklonite pranjem.

  • Kisela hrana

Odlučili ste se da vodite računa o svom zdravlju i da jedete zdravu i prirodnu hranu. Konzumirate pomorandže, limun, grejpfruta, koji su osvežavajući i bogati vitaminom C. Ali kisela hrana, uključujući i citruse ozbiljno oštećuje gleđ vaših zuba, a bez gleđi zubi nemaju zaštitu i skloni su kvarenju. Kiselina se u ustima zadžava i do 20 minuta, tako da citruse jedite u umerenoj količini i obavezno nakon konzumacije isperite usta vodom. Nemojte zube prati, jer je gleđ omekšala i četkica će je samo još više oštetiti.

 

  • Grickanje noktiju

Iako se ne smatra opasnom navikom, grickanje noktiju može zapravo da ošteti vaše prednje zube, tako što će doći do prekomernog trošenja griznih površina. Grickanje noktiju može da prouzrokuje pukotine na gleđi i vaši zubi će postati preosetljivi. Osim toga grickanje noktiju stavlja vilicu u neprirodan položaj što može da stvara opterećenje na njene zglobove.

  • Škrgutanje i stezanje zuba

Stručni naziv za škrugutanje i stezanje zuba je bruksizam. Povećano trenje zuba o zube štetno utiče na gleđ, potporna tkiva zuba i izaziva njihovu abraziju. Isto tako pritisak koji duže traje i trenje mogu uzrokovati bol ne samo u zubima, već i u ušima i vilici. Kod odraslih uzrok bruksizma je obično stres, iako je ova pojava veoma česta i među decom. Deca obično stišću zube noću. Kako prelaze sa mlečnih na stalne zube, ova pojava počinje da se proređuje. Zubni lekari mogu da prepišu štitnike za zube, takozvani splint, koji se nosi noću. Tada se zubi neće dodirivati jedni od druge, a pritisak koji budu pravili će biti manji.

 

  • Nedovoljna hidratacija

Suva usta nemaju pljuvačku, a ona je potrebna da naši zubi budu zdravi. Pljuvačka sprečava hranu da se lepi za zube i sa njih spira sve njene ostatke. Pljuvačka čak pomaže da se poprave prvi znaci karijesa, bolesti desni i ostalih oralnih infekcija. Da biste odžavali vaša usta hidridana pijte dosta vode.

  • Pravilna higijena zuba

Pored pranja zuba najmanje dva put dnevno, potrebno je redovno koristiti i konac za zube i ne preskakati godišnje preglede kod stomatologa. Isto tako trudite se da limitirate količinu ili sasvim izbegavate gore navedene namirnice. I ne zaboravite da tokom dana pijete dovoljno vode.

 

Oznake: , , , ,
Prethodni članak Sledeći članak
14 podela