Magnezijum — najvažniji mineral zdravlja

Zašto je magnezijum važan za zdravlje?

Ako želite da ostanete mladi, da zadržite energiju i vitalnost, onda će vas ovaj tekst interesovati. Postoji puno sadržaja posvećenog temi antioksidanata, priča se i piše o omega uljima, kalcijumu i nekolici drugih nutritijenata, a zaboravljamo da spomenemo važan element, koji nedostaje u našoj ishrani, magnezijum. Ovaj mineral učestvuje u brojnim biohemijskim reakcijama koje se dešavaju unutar tela (njih više od 350). Klinička praksa je pokazala da od svih minerala u ljudskom organizmu je najveći deficit magnezijuma.  Zanimljivo je da su simptomi njegovog nedostatka identični onima koji se javljaju u starosti i uključuju nepravilan otkucaj srca, začepljene arterije, povećan rizik od kardiovaskularnih oboljenja, nizak nivo energije, visoki krvni pritisak i insulinsku rezistenciju.

Magnezijum je četvrti najčešći mineral u našem telu i možemo da ga nađemo u zubima, kostima i crvenim krvnim zrncima. Zapravo, polovina se nalazi u kostima, a ostatak u mekim tkivima u telu. Telo ljubomorno zadržava oko jedan procenat svog magnezijuma unutar krvotoka, otežavajući testu krvi da otkrije nedostatak ovog minerala u organizmu. Magnezijum aktivira više sistema enszimskih sistema u telu nego kombinacija gvožđa i cinka. Procenjuje se da zapanjujućih 70 % odrasle populacije pati od deficita magnezijuma. Kategorije koje su pod rizikom od nedostatka magnezijuma su stariji, dijabetičari, svi oni koji su na niskokaloričnoj ishrani, osobe koje preteruju sa konzumacijom alkohola, kao i osobe koji intenzivno i naporno vežbaju.

S obzirom da je nedostatak magnezijuma česta pojava, nameće se pitanje zašto jednostavno ishrana ne može da nam obezbedi ovaj životno važan mineral. Početkom 1900-ih, naša hrana i voda su nas snabdevali sa dovoljnom količinom magnezijuma. Nažalost, danas se naša voda za piće filtrira, čime se uklanjanjaju vitalni minerali, uključujući i magnezijum, a savremeni načini poljoprivredne proizvodnje su iscrpljeli zemljište od važnih nutritijenata. Zapravo, nivoi magnezijuma u ​​našoj vodi i namirnicama je upola manji od nivoa od pre sto godina. Hrana bogata magnezijumom obuhvata seme bundeve, mahunarke, koštunjavo voće, tamno zeleno lisnato povrće, plodovd mora, mekinje i neobrađeno zrnevlje (pirinač, pšenica itd.), ali bismo morali da je konzumiramo u ogromnim količinama, kako bismo koliko toliko uspeli da uklonimo nedostatak  ovog minerala.

Dobrobiti magnezijuma

Nedostatak energije i iscprljenost

Magnezijum je ključni mineral u enzimskim procesima u kojima se hrana pretvara u energiju. Nekoliko studija je pokazalo da osobe sa niskim nivoom magnezijuma troše više energije i stoga se brže umaraju. Magnezijum je neophodan i za sintezu i sekreciju insulina koji pomaže u razgradnji glukoze u energiju na celularnom nivou. Dijabetičarima često nedostaje magnezijum i zato je i opravdana upotreba suplemenata magnezijuma u slučaju dijabetesa, jer se tako ne samo poboljšava tolerancija na glukozu već se i smanjuje rizik od mnogih komplikacija koje dijabetes može da uzrokuje. Istraživanje pokazuje da deficit magnezijuma može dovesti do sindroma hroničnog umora, jer usporava ćelijsku funkciju.

PMS i hormonski disbalans

Predmenstrualni sindrom se odnosi na različite fizičke i emocionalne simptome kao što su abdominalno nadimanje, osetljive i bolne grudi, glavobolju, zamor, razdražljivost i anksioznost, koji se javljaju dva do sedam dana pre početka menstruacije. Žene koje pate od od PMS-a imaju značajno niži nivo magnezijuma. Istraživanja su pokazala je da žene koje boluju od teškog oblika PMS-a imaju nekoliko zajedničkih navika u svojoj ishrani. One konzumiraju samo polovinu prosečnog unosa gvožđa i cinka i samo četvrtinu svog neophodnog magnezijuma, dok kroz ishranu unose skoro 80% više mlečnih proizvoda i 275% više šećera od žena koje ne pate od PMS-a.

Insomnija

Problem sa nesanicom takođe može biti povezan sa nedostatkom magnezijuma. Ako vam je teško da zaspite ili se budite usred noći sa grčevima u mišićima, ukočenosću i krutošću čitavog tela, možda vam nedostaje magnezijum. Nekoliko studija pokazalo je da dodatak magnezijuma utiče na poboljšanje kvaliteta sna, jer smanjuje oslobađanje kortizola, hormona stresa, koji je odgovoran za nedostatak sna.

Zdravlje kostiju

Iako je kalcijum najzastupljeniti skeletni mineral i najbolji nutrijent za održavanje gustine kostiju, novo istraživanje pokazuje da uzimanje magnezijuma može biti od velike koristi u tretmanu i prevenciji osteoporoze. Činjenica je da je kalcijum sam slabo rastvorljiv. Potrebne su  dovoljne količine prvenstveno magnezijuma i vitamina D kako bi se kalcijum apsorbovao u kosti. Nedostatak magnezijuma menja metabolizam kalcijuma i utiče na hormon koji reguliše balans kalcijuma u ​​telu. Istraživanja pokazuju da žene koje boluju od osteoporoze imaju manje kostnog magnezijuma i da je unos magnezijuma značajan statistički prediktor sadržaja minerala u kostima.

Spazam i grčevi

Kao i kalcijum, magnezijum je neophodan za pravilnu funkciju mišića. Kalcijum je odgovoran za fazu kontrakcije mišića, dok je magnezijum potreban za fazu relaksacije. Bolni grčevi noću i iritirajuće „poigravanje“ očnih kapaka su obično prvi znaci nedostatka magnezijuma. Sindrom nemirnih nogu, koji je još uvek slabo objašnjen neurološki poremećaj, pozitivno reaguje na terapiju magnezijumom.

Glavobolje

Mnoge studije ukazuju da postoji veza između niskog nivoa magnezijuma u ​​krvotoku i sprečavanja i lečenja glavobolje izazvane stresom. Magnezijum povoljno utiče na opuštanje mišića i nerava. Kod klaster glavobolja osoba pati od i do dvadeset napada bola u jednoj seriji, a ova vrsta glavobolje može da traje mesecima. Uzimanje magnezijuma može da donese olakšanje često u trajanju od sedam dana.

Anksioznost, živci i razdražljivost

Magnezijum, zajedno sa kalcijumom, obezbeđuje optimalnu funkciju nervnog sistema. Bez dovoljno magnezijuma nervne ćelije ne mogu dati ili primiti nervne impulse, što rezultira osetljivošću na sve vrste stimulusa, kao što je svetlo, koje može da se čini preterano jako, zvuci koji postaju preglasni, a emocionalne reakcije preterane. Nedostatak magnezijuma može rezultirati anksioznošću i razdražljivošću, jer je magnezijum potreban za proizvodnju nadbubrežnih hormona stresa.

Kamen u bubregu

Kamen u bubregu, jedan od najbolnijih urinarnih poremećaja, vekovima muči ljude. Kamen u bubregu predstavlja čvrstu masu hemikalija iz urina. Najčešći tip bubrežnog kamena sadrži kalcijum oksalat. Studije pokazuju da magnezijum pomaže u sprečavanju ponovnog pojavljivanja bubrežnog kamenca (kalcijum-oksalata) zbog efekata magnezijuma na rastvaranje kalcijuma u urinu.

U kom obliku je magnezijum kao dodatak najbolji?

Magnezijum igra ključnu ulogu u ​​telesnim procesima, ali njegov deficit je čest u ljudskom organizmu, a teško ga je ishranom nadomestiti. Isto tako suplemente magnezijuma, bilo u obliku multivitamina ili na neki drugi način, telo slabo apsorbuje, s prosečnom stopom apsorpcije od samo 20%. Naša creva jednostavno nisu efikasna kada apsorbuju magnezijum iz dodataka, a povećanje njenogov unosa najčešće rezultira dijarejom. Apsorpcija se dramatično smanjuje sa lošim varenjem, naročito kako starimo ili kada obolimo.

Dakle, kako možemo postići optimalne nivoe magnezijuma u ​​telu, ako suplementi jednostavno ne obezbeđuju dovoljno ovog vitalnog mineralnog materijala? Najjednostavniji način je upotrebnom magnezijumovog ulja ill gorke soli. Ulje magnezijuma  zapravo nije ulje, već je u pitanju rastvor magnezijum hlorida, koji kada se nanese na kožu, daje osećaj kao da smo naneli ulje.  Magnezijum hlorid je oblik magnezijuma koji prija našem telu. Naša koža brzo apsorbuje ulje magnezijuma kako bi se isporučio magnezijum u telo bez ikakvih neželjenih efekata za razliku od uzimanja suplemenata i dodataka magnezijuma (tečnih ili u obliku tableta) oralnim putem. Nekoliko studija je pokazalo da ulje magnezijumas povećava nivo magnezijuma do vrha referentne skale u roku od osam nedelja (i bez neželjenih efekata), dok oralnim putem to traje duže, i do dve godine.

Ulje magnezijuma nanoseno direktno na daje postepeno i optimalno upijanje magnezijuma u organizam. Ono se možekoristiti i  kod dece i tokom trudnoće, jer ne zahteva primarnu obradu digestivnih organa, tako da ne izaziva dijareju.

Kako magnezijum utiče na vašu kožu

Pozitivni efekat na grčeve u mišićima primećuje se vrlo brzo, ali ćete takođe primetiti i poboljšanje na vašoj koži. Magnezijum je neophodan za elastičnost i dermalnu zaštitu kože, a primetićete kako koža postaje glatka i mekša. Kod osoba koje pate od psorijaze i ekcema dolazi do smanjenje iritacije, crvenila i poboljšanja stanja. Gorku so možete da dodate vodi u kadi ili kupkama za stopala. Ovo je odličan način postepenog i blagog povećavanja nivoa magnezijuma, dok se istovremeno vaši mišići relaksiraju.

Oprez

Pošto ulje magnezijuma ne apsorbuju organi za varenje, niti ostali organi, nema poznatih kontraindikacija. Međutim, savetuju se pacijenti sa teškim kardiovaskularnim oboljenjima, bolestima bubrega i oni koji uzimaju varfarin ili tetraciklin, da ne uzimaju dodatke magnezijuma bez prethodne konsultacije sa lekarom.

 

Oznake: , , , , , , , , , ,
Prethodni tekst Sledeći tekst
0 podela