1. Svesno prihvatanje: Neka se dese svari na koje ne možete uticati

Negativne emocije postoje. Potiskivati ih ili ignorisati će doneti više štete nego dobrog. Umesto toga, pokušajte da priznate da ova osećanja postoje i da ih prihvatite. Možda ste nezadovoljni, jer se vaš šef ne ponaša fer, ili vaše kolege nisu profesionalne. Sasvim je u redu da se osećate loše i nemojte sebe prekorevati zbog toga. Šta možete da učinite kako biste sebi olakšali situaciju? Za početak treba da naučite da prihvatite stvari onakve kakve jesu, jer na njih ne možete da utičete.

Napravite spisak situacija koje kod vas izazivaju negativna osećanja i koje su, ma koliko se vi trudili, izvan vaše kontrole. Dozvolite emocijama koje osećate da isplivaju na površinu. Kažite sebi „ljuta sam što nisam dobila unapređenje i OK je da se osećam ljutito.“ Iskusite ove emocije, ali se nemojte zadržavati na njima ili razmatrati razloge u nedogled. Ljuti ste, a sada pustite da vas ljutina prođe. Samo otpustite negativno osećanje, da ode od vas i izbledi.

Savet: Ako se nalazite u situaciji gde se vaš nadređeni nekorektno ponaša i vaše zdravlje je ugroženo zbog izuzetno nezdrave situacije, onda obavezno razmotrite kolike su vaše mogućnosti da promenite situaciju ili da se udaljite od nje.

2. Samodistanciranje: posmatrajte svoju situaciju kao da se ne dešava vama

Svi mi doživljavamo neprijatne situacije, naročito na poslu. Možete ponovo da se vraćate na sastanak koji je loše prošao ili kolege koja vam nisu priznale trud za projekat u kome ste dali sve od sebe. Ali, što se duže loše osećate, to se više loša osećanja nagomilavaju.

Da biste umirili negativne emocije, dobar trik je mentalno se ukloniti iz situacije. Istraživači kažu ako zauzmete distancu, ili tačku gledanja kao da ste nezainteresovana, neutralna strana u celoj priči, intenzitet i količina negativnih osećanja koje osećate će se smanjiti. Zamislite da ste muva na zidu i posmatrate svoju situaciju. Kako je vidite? Kako vam izgledaju obe strane u sukobu – druga osoba sa jedne strane i vi, sa druge? Često, ako promenite ugao gledanja, otkrićete da situacija i nije toliko loša kao što ste mislili.

Savet: Pazite da se mentalno ne uklonite iz situacije zauvek. Jer opasnost leži i u tome ako vi postanete nezainteresovani prema poslu, indiferentni prema kolegama, zaduženjima i svemu ostalom.

3. Preispitivanje: pronađite pozitivno u negativnim situacijama

Pronalaženje pozitivnog u negativnim situacijama je posebno korisna strategija za kontrolisanje emocija kada se na poslu dogodi nešto što smatrate nepoželjnim.

Kako biste promenili svoj ugao gledanja, naučite da zaustavite negativnosti i pronađite i zapišite bar jednu pozitivnu stvar u situaciji. Na primer, dobili ste konstruktivnu kritiku. Da li ćete se ljutiti zbog toga ili ćete to shvatiti kao priliku da poboljšate svoj rad i povećate šanse za napredovanje? Što češće budete primenjivali princip da u svakoj negativnoj situaciji pronađete i nešto pozivitno, vašem mozgu će svaki naredni put biti lakše da razmišlja na ovaj način.

Savet: Preispitivanje situacije nije rešenje za sve. Na primer, ako se situacija može kontrolisati, onda vam je najbolje da preduzmete akciju, umesto da menjate ugao gledanja.

Vežbom do savršenstva

Pokušavajući ove tehnike u jednostavnijim i manje ozbiljnim situacijima, uvebaćete i izgraditi svoju sposobnost upravljanja vašim emocijama, tako da ćete biti spremniji da se suočite sa težim situacijama. Na primer, u firmi se prelazi na novi sistem rada, koji zahteva da se brzo adaptirate. Verovatno će vam biti lakše da prebrodite ovu stresnu situaciju, nego kada imate šefa koji viče na vas zbog probijanja rokova. Zato dajte sebi vremena da izgradite ove veštine, jer će se na duže staze isplatiti.