Čitanje knjiga maloj deci stimuliše njihov kognitivni razvoj

Kada govorimo o razvoju bebinog mozga važno je kakvu knjigu bebi čitate.

Roditelji će često čuti od stručnjaka za dečiji razvoj da je važno da svojoj deci čitaju knjige, jer tako podstiču njihov kognitivni napredak. U mnoštvu knjiga za sve uzraste, postavlja se pitanje kako odbrati one prave, koje će zaista stimulisati male mozgove da se brže i bolje razvijaju.

Studije koje su istraživale temu dečijeg razvoja su među dobrim stranama čitanja knjiga maloj deci navele da se na ovaj način podstiče brže i bolje usvajanje jezika i ostalih kognitivnih veština, brže se uče i usvajaju nove reči i jača se sposobnost deteta da konceptualno razmišlja. Povrh svega jača se i veza između deteta i roditelja, jer čitanje knjiga predstavlja zajedničku aktivnost.

Jedno skorije istraživanje sugeriše da postoji jasna veza između kvaliteta i količine pročitanih knjiga u ranom detinjstvu i rečnika, veštine čitanja i pisanja u kasnijem periodu odrastanja deteta. Drugim rečima, što više knjiga roditelj detetu pročita i što više vremena provede sa njim zajedno, to će i benefiti za razvoj jednog malog ljudskog bića biti veći. Bez sumnje da čitanje knjiga detetu u njegovim ranim godinama donosi mnogo dobrog za njegov razvoj, ali da se vratimo na pitanje sa početka teksta, da li su sve knjige podjednako korisne ili ima onih koji koje su se pokazale boljim.

Kada su laboratorijskim uslovima proučavane reakcije beba starosti od 6 do 9 meseci, istraživači su došli do sledećih saznanja: knjige koje su sadržale slike lica ili predmeta, ispod koji su bili ispisani pojedinačni nazivi, su izazvala kod beba jaču reakciju mozga, privlačili su im i zadržali duže pažnju, za razliku od likova i predmeta iz knjiga koji su svi imali isti naziv ili su bili bez naziva.

Ono što su istraživači ovom prilikom otkrili jeste da male bebe mogu itekako da razlikuju različite predmete i da prepoznaju različite nazive pomoću kojih uče o svetu oko sebe, što se pokazalo kao izuzetno dobar metod za podsticanje razvoja beba u prvoj godini njihovog života. Dodatni razlog što bebe, kojima su roditelji čitali iz knjiga u kojoj je svaka slika imala svoje ime, brže napreduju od ostalih je i što roditelji objašnjavajući različite slike u knjizi, više pričaju deci, a od ranije se zna da je veoma važno pričati sa malom decom, jer ona na ovaj način uče i razumeju značenje reči i pre nego što počnu da je koriste.

Kako izabrati pravu knjigu 

Kako bi se dobili najbolji rezultata iz čitanja knjiga, potrebno je pronaći odgovarajuće knjige, koje priliče uzrastu deteta: nešto lako za bebe, nešto malo teže i kompleksnije za dvogodišnjake i još kompleksnije za četvorogodišnjake. Isto tako, sva deca su različita, pa je potrebno pronaći i temu i likove koji će odgovarati interesovanjima pojedinačnog deteta. Neka deca vole vozove, druga će voleti slova i brojeve, treća će voleti životinje i dečije likove. Zato je važno pričati deci od najranijeg uzrasta, a redovno čitanje odgovarajućih knjiga je zabavna aktivnost u kojoj će uživati i deca i roditelji.

 

Oznake: , , , , ,
Prethodni tekst Sledeći tekst
0 podela