Nezamenljiv uticaj prirode na naše zdravlje

Odavno nam je poznato da dnevna doza zelenila, plavog neba i mirisa prirode pozitivno utiče na naše zdravlje, fizičko i mentalno, ali sada i zvanična studija to potvrđuje. Ideja za istraživanje je podstaknuta podacima koji govore da žitelji gradova češće razvijaju mentalne poremećaje od stanovnika ruralnih sredina, dok je depresija triput učestalija u gradovima nego na selu.

Tokom ove studije su ispitanici odgovarali na pitanja gde se nalaze, šta mogu da vide i čuju, kako se osećaju i čak su slikali telefonom ono što su tog trenutka gledali. Ono što je bilo iznenadjujuće je koliko je malo ispitanicima bilo dovoljno, da čuju pticu u daljini, vide drvo ispred sebe, pa da se njihovo raspoloženje popravi.

Ukoliko spadate u one koji ne obraćaju pažnju i nisu svesni da većinu dana provode okruženi pravim linijama betonskih zgrada, staklom i čelikom, i jedini pogled u nebo je onaj da proverite da li će biti kiše, onda bi ova studija mogla da vas motiviše da porazmislite o svojim prioritetima i više vremena počnete da provodite u prirodi.Ukoliko imate predivno drvo pod vašim prozorom ili živite blizu reke ili parka i to je dovoljno za opuštanje. Ili još bolje, imate psa, koga šetate i zbog njega češće odlazite u parkove i zelene oaze.

Sledeće što je studija pokazala je da ne samo da priroda momentalno pozitivno utiče na nas, već da njeni efekti mogu da traju i do sedam sati. Ovaj podatak se pokazao kao prvi merljiv i direktan dokaz kako i koliko nam priroda čini dobro. Rezultati takođe sugerišu da priroda može zaista da bude lek za one koji su pod većim rizikom da razviju neka ozbiljnija mentalna stanja. Studija je pokazala naročito pozitivan uticaj prirode na one koji su  na Baratovoj skali za procenu impulsivnosti imali visoke rezultate i koji su pod većim rizikom da razviju bipolarni poremećaj i zavisne poremećaje.  Neki psihoterapeuti su već počeli svojim pacijentima da savetuju boravak u prirodi kao deo terapije.

Kako da priroda bude deo vaše svakodnevice

1. Trudite se da slobodno vreme, makar to bilo i na kratko, provedete u parku ili mini zelenim gradskim oazama. Dovoljna je i zelena površina ispred vaše zgrade sa klupom i drvetom.

2. Slušajte zvuke prirode, kao što su zvuk kiše, talasa, vetra ili ptica. Preuzmite odgovarajuću aplikaciju za telefon ili se opustite uz njih na Youtubeu. Istraživanje obavljeno na Brighton and Sussex Medical School kaže da ovi zvuci deluju umirujuće na vaše telo i um.

3.Priroda i u malim količinama ima pozitivno dejstvo. Rezultati studije kanadskog Univerziteta Okanagan su pokazali da imamo koristi i od fotografisanja prirode sa kojom se susrećemo svaki dan, čak kada je u pitanju i maslačak koji raste iz pukotine na pločniku.

4. Kad god možete zamenite teretanu prirodom i obavite vaš trening na otvorenom.

5. Koristite vikende za izlete van grada i usvajanje novih veština. Pridružite se jednodnevnim organizovanim izletima i šetnjama, probajte jahanje ili dužu vožnju biciklom. Časopis Environment and Behavior je objavio da boravak duže vreme, preko 30 minuta van grada ili na moru, pruža blagotvorenije dejstvo nego boravak u gradskim zelenim sredinama.

6. Pridružite se ili organizujte ekološku akciju organizovanog pošumljavanja, čišćenja zelenih površina.

7. Ukoliko volite pse, a nemate svog, pozjamite ovog četvoronožnog ljubimca i zajedno uživajte u šetnji.  Za one koji bi rado izveli psa u šetnju, a nemaju svog, postoje i rent-a-dog servisi, doduše ne u našoj zemlji.

Oznake: , , ,
Prethodni članak Sledeći članak
7 podela